Populära länkar
Kategorier
FISKEMETODER
Fördelar med oss
- Inga avgifter
- Gratis frakt över 599:-
- Snabb leverans
- KUNDSERVICE med riktiga fiskare
- Öppet köp returrätt 30 dagar
- Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
- Tel 060 - 124 000, vardagar 9-12, 13-17
- Maila oss
Multiplikatorskolan
Bli en hejare på att fiska med multirulle
Att kasta med multirulle är inte svårt bara du har koll på några väsentliga detaljer. I den här guiden går vi igenom mekanik, funktion och hur du ställer in din rulle för att kasta som ett riktigt proffs.
Den första prototypen för Sveriges välkända Ambassadeur kom år 1951 och producerades av Åke Murvall, ingenjör på AB Urfabriken som senare kom att bli Abu Garcia. Rullen ställdes ut 1952 och blev därefter den första serietillverkade rullen med centrifugalbroms, frikopplingsbar spole och linspridare.
Dessa multiplikatorrullar med rund gavel ledde marknaden under många år till dess att lågprofilrullen kom ut. Idag finns båda varianterna att köpa och vilken man väljer handlar främst om tycke och smak.
Skatbon och kastbromsar
Haspelrullar är enklare i sin konstruktion. Man öppnar bygeln och linan löper fritt från spolen vilket betyder att den inte behöver någon kastbroms. Om du får hugg så är det slirbromsen som får jobba.
En multiplikatorrulle behöver däremot en slirbroms, en kastbroms och en mekanisk friktionsbroms. Det kan låta lite invecklat men det är det inte.
När du trycker ner tumknappen frikopplas spolen. Vid kast snurrar spolen samtidigt som linan löper ut. Om spolen börjar snurra fortare än vad linan löper ut så skapas ett skatbo på rullen, alltså en härva med lina i ett enda stort trassel.
Kast- och friktionsbromsen är gjorda för att förhindra spolen från att rotera för fort. För hårt inställd kast- och friktionsbroms gör dock att spolen snurrar för trögt och kasten blir korta, det krävs därför att du ställer in rullen korrekt.
När du tar ett vevtag kopplas spolen åter in mot dreven vilket gör att slirbromsen tar över, vilken till stor del fungerar precis som på en haspelrulle även om spolarna är vända olika.
Multirullar för abborrfiskare hittar du här
Slirbroms, kastbroms och centrifugalbroms
Slirbromsen på en multiplikatorrulle ställer du in med stjärnhjulet som sitter precis innanför veven. Slirbromsen påverkar inte kastegenskaperna. Kastbromsen kan man ställa in på ett antal olika sätt beroende på rulle. Det finns olika typer av kastbromsar men i huvudsak är det antingen en magnetbroms eller en centrifugalbroms (även om vissa rullar använder båda samtidigt).
Magnetbromsar ställs allt som oftast in med ett litet justeringshjul på ena gaveln, motsatt sida om veven. Centrifugalbromsen ställs in genom att man öppnar ena gaveln och aktiverar eller avaktiverar bromstyngder. Exakt hur du gör det står i instruktionsboken till din rulle, då det skiljer sig åt mellan olika modeller.
Oftast behöver du inte göra något åt detta som ny användare, det är när du vill utveckla ditt kastande som du behöver pilla med det här. Den mekaniska friktionsbromsen påverkar spolen direkt genom att trycka mot den. Friktionsbromsen ställs in med ett litet hjul på samma gavel som veven sitter.
Multiplikatorrullar har även en linspridare till skillnad från haspelrullar. Linspridaren, som sitter precis framför spolen där linan löper ut, går fram och tillbaka längs spolen när du vevar in för att linan skall lägga sig jämnt på spolen. På vissa rullar löper även linspridaren när linan går ut, men på de flesta står den still.
Multirullar för gäddfiskare hittar du här
Ställ in multirullen för kast
Innan du börjar kasta med din rulle behöver du ställa in den korrekt. Trots alla till synes komplicerade mekaniska delar så är inställningarna faktiskt mycket enkla.
Börja med att justera slirbromsen till nästan max för att kunna göra ordentliga mothugg, utan att spolen slirar. Som nybörjare bör man ställa in kastbromsen i mellanläge.
Om du har en rulle med magnetisk kastbroms så ställ hjulet på mellersta läget, exempelvis sexan om den har tolv steg. Om du har en rulle med centrifugalbroms så öppnar du gaveln och aktiverar hälften av bromsvikterna, exempelvis 3 av 6. Detta är ett bra utgångsläge för att i största mån motverka skatbon men ändå kunna kasta relativt långt.
Slutligen ställer du in den mekaniska friktionsbromsen på följande vis: aptera ett bete i änden på linan. Håll spöet rakt ut eller lite vinklat uppåt, håll tummen mot spolen och tryck samtidigt ner tumknappen så spolen frikopplas. När du släpper spolen med tummen skall betet gå ner mot marken i lagom takt. Om betet inte går nedåt alls är friktionsbromsen för hårt åtdragen. Om betet går ner för fort och spolen börjar få överslag så är den åtdragen för löst.
Justera friktionsbromsen med det lilla hjulet på samma gavelsida som veven. Friktionsbromsen är dessutom till för att stabilisera spolen. Testa att lossa friktionsbromsen överdrivet mycket, sätt tummen på spolen och vicka fram och tillbaka. Du kommer känna att spolen rör sig. Om friktionsbromsen är inställd på detta sätt får du garanterat problem vid utkast. Var alltså noga med den här bromsen.
Multirullar för laxfiskare hittar du här
När betet slår i ytan ska du vara med
Det sista du vill åstadkomma vid kast, är som vi gick igenom här ovan, det beryktade skatboet. Kastbromsen är en smart konstruktion som har kraftigast bromspåverkan när spolen roterar snabbt, vilket gör att den förhindrar överslag men ändå låter betet löpa ut hela vägen. Kastbromsen har dock sina begränsningar och det gäller att kasta rätt för att slippa skatboet.
Håll tummen mot spolen, vinkla spöet bakom ryggen, tryck ner tumknappen, för spöet framåt över axeln i lagom fart och släpp tummen i rätt ögonblick för att betet skall gå ut över vattnet. Det viktiga är att spörörelsen är följsam och inte snärtig, detta för att minska risken för ett överslag precis när du släpper spolen. Det andra viktiga momentet är att trycka tummen mot spolen direkt när betet slår i vattnet, detta för att spolen inte skall spinna vidare.
Multirullar för trollingfiskare hittar du här
Ett proffs använder bara tummen
Multiplikatorrullen kommer verkligen till sin rätt när man kastar tunga beten. I stället för att hålla linan med pekfingret som vid fiske med haspel så behöver man bara trycka tummen mot spolen.
Större och tyngre beten är dessutom lättare att kasta på grund av att du kan ha friktionsbromsen ganska hårt åtdragen och ändå generera långa kast. Ju lättare betet är, desto svårare är det att kasta.
De riktigt duktiga finessfiskarna använder i princip ingen kastbroms och knappt någon friktionsbroms, de använder bara tummen vilket kräver mycket träning. När du väl vant dig vid din utrustning och kasten flyter på kan du testa att försiktigt justera ned kastbromsen och/eller friktionsbromsen. Ju mindre broms, desto längre kast, men det blir naturligtvis allt svårare att kontrollera spolen.
Multirullar för regnbåge, harr och öring hittar du här
En rulle att utvecklas med
Till skillnad från haspelrullen där linan löper fritt så avgör mekaniken spolens gång på en multirulle, och därför är även prislappen avgörande för kastegenskaperna.
Kraven på den mekaniska konstruktionen blir också högre ju lättare beten du vill kasta. En rulle för tusenlappen har inga problem att kasta beten från tjugo gram och uppåt, men om du vill kasta lätta beten, under tio gram behöver du en rulle med optimal kastbroms. Idag finns det multirullar för alla plånböcker, börja på en rimlig nivå och arbeta dig uppåt. En sak är säker: har du väl börjat använda multirulle så är det svårt att sluta.
Multifiskarens ordlista
Multiplikatorrulle: (kortform: multirulle). En rulle som fästs på ovansidan spöet med vinkelrät spole. Spolen roterar vid utkast. Rullen har oftast ett antal olika bromsar som kan ställas in före kast.
Centrifugalbroms: En broms med bromsvikter som justeras inne i rullen.
Linspridare: En liten arm som ser till att linan lägger sig med jämna varv runt spolen.
Slirbroms: Bromsen som bestämmer hur trögt det är för fisken att dra ut lina från rullen.
Kastbroms: En broms som justerar hur fort spolen ska rotera vid utkast.
Skatbo: Trassel på rullen.
Spole: Cylindern som linan lindas upp på.
Friktionsbroms: En broms som ligger mot spolen, justeras efter betets vikt.
Bete: Fiskedrag.