Populära länkar
Kategorier
FISKEMETODER
Fördelar med oss
- Inga avgifter
- Gratis frakt över 599:-
- Snabb leverans
- KUNDSERVICE med riktiga fiskare
- Öppet köp returrätt 30 dagar
- Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
- Tel 060 - 124 000, vardagar 9-12, 13-17
- Maila oss
Rullguiden - Serva din multirulle
Ge din multirulle längre liv med lite tillsyn
Vatten, salt och smuts kan ställa till det för din rulle. Serva den med jämna mellanrum så ökar du livstiden och gör den säkrare och smidigare att fiska med. Vissa rullar mår bra av täta serviceintervall, medan andra klarar sig lite längre tid utan omvårdnad. Med hjälp av en tops, trasa, avfettning och smörjmedel ger du nytt liv i rullen.
Hur ofta du bör serva din rulle beror på hur mycket du använder den. Billiga modeller är sällan tätade och smuts, salt och sand tränger in oavsett hur försiktig du än är, därför kan de behöva en omgång varje år. Dyra, vältätade rullar som varken kommer i kontakt med saltvatten eller smuts behöver inte servas lika ofta.
Använd mobilen som hjälp
Det är inga större problem att själv serva sin rulle. Att plocka isär och skruva ihop rullen på rätt sätt är det som ibland kan skapa bekymmer, men är man noga med att lägga ut delarna i följd samt eventuellt dokumentera med mobilkameran under tiden så brukar det gå bra. Själva servicen i sig, alltså att torka rent och applicera nytt smörjmedel, är den enkla biten och kräver bara en stadig hand och några tumregler om vilka delar som behöver olja respektive fett.
Multirullar för abborre och gös
Förberedelser
Du behöver ett par verktyg. Det finns service-kit att köpa, men ofta fattas ett par olika skruvmejslar eller bits. Det finns nämligen ingen standard för vilken typ av skruvar de olika rullmodellerna tillverkas med. Därför behöver du en mindre mejselsats med små stjärn- och plattmejslar. En U-nyckel behövs för att lossa muttern som fäster rullens vev. Utöver detta behövs olja, fett, avfettning, trasa, tops och eventuellt tandpetare. Glöm inte mobilen för att fota med jämna mellanrum.
Olja och fett på rätt ställe
När man servar en rulle krävs både olja och fett. Oljan är glatt, tränger in lätt men stannar inte kvar på samma sätt som fett. Fettet, grease på engelska, är en kletig substans som är gjord för att sitta kvar på de delar man applicerar det på. Fett absorberar värme väl, vilket skyddar metalldelar som värms av friktion. Generellt kan man säga att olja främst används i kullager och mellan komponenter utan större friktionsnötning, medan fett främst används till drev av kugghjul. Det är mycket viktigt att inte applicera vare sig olja eller fett på delar vars funktion kräver friktion. På en fiskerulle gäller detta bromsskivor.
Oljan appliceras direkt från flaskan genom en tunn nål medan fettet appliceras med exempelvis en tandpetare eller tops. Köp olja och fett specifikt för fiskerullar så är du säker på att du får rätt typ.
Hel- eller halvservice
En multirulle består i stora drag av två gavlar, ett chassi däremellan samt en spole i mitten. I den gavel med veven sitter det mekaniska hjärtat av drev och bromsskivor. För den oerfarne kan det räcka att endast öppna upp, torka rent försiktigt och applicera lite nytt fett – en så kallad halvservice. En helservice betyder att du även plockar isär dreven, bromsskivorna och diverse axlar med kullager. En helservice krävs om smuts eller saltvatten kommit in i rullen, eller om den använts under många år utan någon som helst tillsyn. Alla klarar av en helservice så länge man har koll på var delarna satt och i vilken ordning de ska skruvas ihop. Vissa rullar har även specifika ”smörjöppningar”, en liten lucka i gaveln som man kommer åt genom att ta bort en skruv. Denna lucka leder direkt in till huvuddrevet vilket går att torka av till viss del via luckan, samt applicera nytt fett, en åtgärd som kan duga så länge varken smuts eller saltvatten tagit sig in.
Service – steg för steg
Lägg ut en trasa eller papper som du kan arbeta på. Många av rullens komponenter är mycket små och du behöver ett underlag som är lätt att sprida ut allt på utan att de glider i väg.
Börja med att lossa mutterlåset på sidan om veven med en stjärnskruvmejsel och därefter muttern i sig med en U-nyckel. Ta bort veven och skruva bort stjärnhjulet som justerar slirbromsen. Torka rent allt. Missa inte den stålbricka som sitter mellan handtag och stjärnhjul.
Ta bort bussning och kullager från drevaxen som veven satt på. Applicera lite avfettning, torka rent och lägg två droppar olja i kullagret. Torka därefter rent drevaxeln.
Vänd rullen och öppna gaveln på motsatt sida om veven. Torka rent inne i gaveln, även den magnetiska kastbromsen om en sådan finns.
Ta ur spolen, torka av spolaxeln samt kullager. Lägg två droppar olja i kullagret och två på axeln. Gör rent under linspridaren med avfettning och en tops.
Vänd återigen rullen och ta bort gaveln på samma sida som veven. Tänk på att vissa skruvar kan vara dolda. Det brukar finnas en på insidan som tidigare doldes av spolen. Gör rent inne i gaveln och lägg på två droppar olja i kullagret vid ratten som justerar den mekaniska bromsen.
För en halvservice, gör rent dreven och applicera nytt fett. För en helservice, ta foton med mobilen för att minnas hur allt satt ihop och tag sedan bort alla rörliga delar. Lägg ut delarna på trasan på sådant sätt att du kommer ihåg hur de var monterade i rullen.
Gör rent dreven med avfettning och en trasa. Bromsskivorna ligger varannan kolfiber och stål. Använd avfettning och torka rent. Kom ihåg: Lägg INTE olja eller fett på brickorna!
Montera tillbaka drev, bromsskivor och andra komponenter efter att allt är rengjort. Applicera nytt fett på dreven i lagom mängd, samt två droppar olja på axeln. Skruva fast gaveln, sätt in spolen och skruva sedan fast den andra gaveln. Montera kullager, bussning, stjärnhjul och vev i rätt följd.
Lägg på nytt fett på drevet under linspridaren och veva på handtaget tills drevet är väl insmort. Torka av överblivet fett.
Multirullar för trollingfisket
Om rullen är felmonterad
Rullen bör kännas som ny, men om något mot förmodan känns fel när du monterat ihop rullen bör du plocka isär allt igen, kolla på mobilbilderna och försöka se vad du gjort fel. Det medföljer ofta en sprängskiss när man köper en ny rulle vilket är ett bra hjälpmedel. Om inget fungerar och du inte får ihop rullen på rätt sätt kan du alltid skicka den på service hos tillverkaren.
Ordlista
Multirulle – kort för multiplikatorrulle. Spinnrulle som monteras ovanpå spöet.
U-nyckel – verktyg, även kallat fast nyckel, eller blocknyckel.
Rullfett – fett, eller ”grease” speciellt för att smörja fiskerullar.
Rullolja – en fin smörjolja, tillverkad för fiskerullar.
Mekanisk broms – en kastbroms som ställs in efter betesvikt och tycke och smak
Slirbroms – den broms som används som motstånd när fisken drillas.